Andrahandsuthyrning

För att hyra ut din bostadsrätt i andra hand krävs tillstånd från styrelsen. Det finns dock vissa undantag då samtycke inte behövs, se mer information på följande länk: http://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/faktablad/andrahandsuthyrning

Blanketten som behövs för ansökan finner du här: Andrahandsansökan.pdf

För att styrelsen ska kunna ta beslut i frågan om andrahandsuthyrningen ska en ansökan lämnas in. Mejla ansökan till gottsundaalle2@gmail.com eller lägg ifylld blankett i vår styrelsebrevlåda vid entrén till Henry Wemans väg 12 minst två månader innan den önskade uthyrningen. I ansökan ska den sökande ange skälen för uthyrning, hyresgästens namn och under hur lång tid uthyrningen önskas pågå. Styrelsen godkänner uthyrning i maximalt ett år i taget. Önskemål om fortsatt uthyrningen innebär att en ny ansökan ska lämnas till styrelsen i god tid innan den pågående uthyrningen tar slut.

Vanliga skäl till uthyrningen kan vara:

  • arbete/studier/vård av anhörig på annan ort till vilken man inte kan pendla
  • sjukdom
  • uthyrning till egna barn som ska studera
  • om man har för avsikt att bosätta sig i lägenheten efter pensionering
  • provboende i samboförhållande
  • om bostaden är svårsåld på grund av marknadsläget
  • uthyrning till närstående, alltså inte enbart till egna barn

 

En avgift tas ut av den som hyr ut i andra hand vilket står beskrivet i föreningens stadgar:

"Avgift för andrahandsupplåtelse får tas ut efter beslut i styrelsen. Avgiften får årligen uppgå till högst 10 % av gällande prisbasbelopp. Om en lägenhet upplåts under del av år, beräknas den högsta tillåtna avgiften efter antal kalendermånader som lägenheten är upplåten. Upplåtelse under del av kalendermånad räknas som hel månad. Avgiften betalas av bostadsrättsinnehavare som upplåter sin lägenhet i andra hand."